Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu

Wycinka drzew

Wycinka drzew

Artykuł

OD 17 CZERWCA 2017 r. NALEŻY ZGŁASZAĆ ZAMIAR USUNIĘCIA DRZEW.

W dniu 17 czerwca 2017 roku weszła w życie kolejna nowelizacja ustawy o ochronie przyrody. Wprowadza ona zmiany dotyczące usuwania drzew. Usunięcie drzew, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, wymaga dokonania zgłoszenia do urzędu gminy w przypadku, gdy obwód pnia na wysokości 5 cm od podłoża przekracza:
a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew

W zgłoszeniu należy podać imię nazwisko wnioskodawcy, numer ewidencyjny działki oraz rysunek bądź mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości. W terminie do 21 dni od dokonania zgłoszenia, uprawniony pracownik urzędu gminy, dokona oględzin drzew wskazanych w zgłoszeniu oraz sporządzi protokół. Następnie w terminie do 14 dni od przeprowadzenia oględzin Wójt Gminy w drodze decyzji administracyjnej może sprzeciwić się usunięciu drzewa w przypadku gdy jest ono zlokalizowane:
a) na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
b) na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
c) na terenach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5 ustawy, lub jeśli drzewo spełnia kryteria, o których mowa w przepisach, które zostaną wydane przez Ministra Środowiska na podstawie art. 40 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody (np. oceniana będzie wartość przyrodnicza drzewa). Rozporządzenie zostanie wydane przez Ministra Środowiska w terminie do 6 miesięcy od wejścia w życie niniejszej ustawy.

Jeżeli organ w terminie 14 dni od przeprowadzenia oględzin, nie wniesie sprzeciwu drzewo można usunąć. Na usunięcie drzewa wnioskodawca będzie miał czas 6 miesięcy. Jeżeli po upływie tego terminu drzewo nie zostanie ścięte, należy dokonać ponownego zgłoszenia.

Organ może, przed upływem terminu 14 dni od dnia przeprowadzenia oględzin, wydać zaświadczenie, o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia do usunięcia drzewa.

Uwaga: Organ wydaje zaświadczenie na wniosek zgłaszającego.

Ponadto, jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin drzew, właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, która będzie mieć związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, Wójt Gminy uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nałoży na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.

Powyższe zmiany nie dotyczą drzew rosnących w lasach oraz krzewów rosnących na nieruchomościach, stanowiących własność osób fizycznych, na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

 

Pliki do pobrania:

Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew

Wniosek o wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.